loading...
زینبیه نقده – دانلود نوحه و مداحی
Admin بازدید : 6028 جمعه 1393/04/06 نظرات (0)

استعمال دخانيات يك پديده مضر براي سلامت عمومي است، سيگار كشيدن يك عامل خطر اصلي براي ايجاد بيماري هاي قلبي عروقي مي باشد و احتمال حملات قلبي را 2 تا 3 برابر افزايش مي دهد. بدن افراد سيگاري تحت تاثير مواد شيميايي موجود در آن قرار دارد. به عنوان مثال دود سيگار محتوي بيش از 4000 ماده سمي است كه سبب جهش در ژنها و بيماريهاي مهمي نظير آترواسكلروز ، سرطان ها بيماريهاي مزمن ريه و حملات مغزي مي شود .

تاثير نيكوتين و منو اكسيد كربن موجود در سيگار:
نيكوتين موجود در سيگار ماده اي است شيميايي كه آسيب جدي به قلب و رگها وارد مي كند . نيكوتين سبب افزايش ترشح هورمون آدرنالين شده و در نتيجه باعث تنگي رگها ، افزايش ضربان قلب ، افزايش فشار خون وبي نظمي قلب ميشود .
مونواكسيد كربن نيز سبب كاهش حمل اكسيژن خون به قلب و نهايتا ساير اندامها ميشود.
در حالت عادي اكسيژن با هموگلوبين متصل مي شود و در افراد سيگاري مونواكسيدكربن است كه با هموگل وبين متصل شده و سبب كاهش خونرساني به بافتها مي شود .

رابطه بين سيگار و بيماريهاي قلبي:
سيگار كشيدن سبب صدمه مستقيم به ديواره داخلي رگ مي شوند. هم چنين نيكوتين و منواكسيد كربن موجود در سيگار و به ساخت و نفوذ چربي به داخل ديواره كمك كرده و نهايتا رگ ضخيم وتنگ ميشود. بدين ترتيب عبور خون از راههاي باريك و سخت سبب تشكيل لخته و چسبندگي پلاكتها ( يكي از اجزاء خون) و نهايتا بسته شدن عروق مي شود كه زمينه ساز حملات كشنده قلبي است .

مضرات سیگار:
* سیگار کشیدن،عمر انسان را بین 15-25 سال کاهش می دهد.
* به ياد داشته باشيد كه با اولين پك زدن به سيگار يا پيپ ، فشار خون شما تا 25 ميلي متر جيوه افزايش مي يابد و مصرف يك بسته سيگار در روز خطر بيماري عروق كرونر را 2 برابر افزايش مي دهد.
* احتمال آسم و ناراحتي هاي ريه در افرادي كه اطرافيانشان سيگار مي كشند بيشتر از آنهايي است كه در معرض دود سيگار قرار نمي گيرند.
* پس از 13 سال از ترك سيگار احتمال حملات قلبي كاهش چشمگيري يافته و تقريبا مانند افراد غير سيگاري مي شود.
* شانس مبتلا شدن به بيماري هاي قلبي در خانمهايي كه از قرص ضد بارداري استفاده مي كنند و سيگار هم مي كشند بيش از ساير افراد است .
* سيگار كشيدن سبب مي شود احتمال ابتلا به بيماري هاي عروقي محيطي تا 16 برابر افزايش ياد و هم چنين سبب تشكيل لخته در عروق پا مي شود.
*در افرادي كه بعد ار جراحي بيماريهاي عروقي هنوز به سيگار كشيدن ادامه مي دهند احتمال قطع عضو و مرگ زود رس وجود دارد.
* بيماري هاي عروق كرونر با تعداد سيگارهاي كشيده شده ، درجه استنشاق ، سن شروع سيگار كشيدن درارتباط است .
*سيگار كشيدن بعد از يك حمله قلبي شانس بيمار را براي حمله دوم افزايش مي دهد.
* تاثير سيگار در ايجاد بيماري هاي قلبي مشابه دو عامل خطر اصلي نظير فشار خون بالا و افزايش كلسترول خون است .
* دود سيگار با اثر بر روي ريه ها باعث عفونت ريه شده و سبب از بين رفتن بافت ريه ها مي شود و زمينه ابتلا به سرطان ريه را ايجاد مي كند .
* اگر فردي سيگاري هستيد و يا از ساير دخانيات استفاده مي كنيد هرچه سريعتر به ترك آن اقدام كنيد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری